Van losse les naar doorlopende leerlijn
Archeologie en onderwijs gaan al heel lang samen. Kinderen hebben een natuurlijke interesse in archeologie en vinden een les van een archeoloog in de klas vaak interessant.
Menig archeoloog is als ouder als een in de klas gevraagd om een les te geven of te vertellen over een recente opgraving.
Langzamerhand dringen archeologen door tot de gevestigde cultuurmenu’s maar in onze ogen nog lang niet structureel genoeg.
Er valt een wereld te winnen op het gebied van kennis over de meest recente onderwijsontwikkelingen en over de structuur van het cultuuronderwijs. Een aantal specialisten op het gebied van archeologie en educatie heeft de handen ineen geslagen om hun ervaring, kennis en informatie op een praktische manier beschikbaar voor collega’s en docenten bereikbaar te maken.
De overheid stimuleert al een aantal jaren via het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit de professionalisering van cultuureducatie op basisscholen en bij aanbieders, waartoe ook de archeologen behoren. Doel is het definitief verankeren van cultuureducatie in het onderwijs. Archeologie behoort bij de categorie erfgoed, een vast onderdeel van cultuureducatie.
Archeologie kan invulling geven aan leerdoelen, niet alleen via de traditionele ingang, de inhoud, maar ook via de hedendaagse benadering die zich meer richt op processen en vaardigheden zoals 21st century skills, het ontwikkelen van analytisch vermogen, creatieve probleemoplossing, het ontwikkelen van multiperspectiviteit, etc.
Cultuureducatie met kwaliteit zie cultuureducatie met kwaliteit en Kunst en cultuur voor iedereen, Beleid cultuureducatie , Kunst en cultuurbeleid, Cultuureducatie met kwaliteit